Case: Hercorub
Groei
Hercorub
Lanaken
HERCORUB is fabrikant van rubbermengsels en rubber artikelen voor diverse industriële sectoren. De laatste 15 jaar is de onderneming steeds meer gaan inzetten op de internationale markt met o.a. de investering in een tweede productielijn in Tsjechië. Het bedrijf is actief in een kapitaalintensieve sector die onderhevig is aan grote prijsdruk. Om state-of-the-art te kunnen blijven, is een duurzame, rendabele groei noodzakelijk.
De uitdaging was om op basis van een duidelijke visie door het management team onderschreven, een doeltreffende groeistrategie en actieplan op te stellen. Gezien de scope van de uitdaging en de grootte van het MT, hebben we deze oefening met 2 complementaire experten aangepakt. Na analyse van de pijnpunten hebben we in een eerste workshop met het voltallige MT de bedrijfsmissie en -visie en verfijnd en de bedrijfsdoelen bekrachtigd. In volgende workshops begeleidden we het MT om o.b.v. een doorgedreven SWOT-analyse de prioriteiten en mijlpalen vast te leggen. Het groeiplan bevatte naast de verdere leiderschapsontwikkeling binnen het MT nog 2 grote blokken om de marktgerichtheid te stimuleren: 1) commerciële processen introduceren om marktpenetratie te versnellen en 2) een internationale structuur voor nieuwe Business Development creëren. Peritus trad op als coach bij de uitrol van deze 2 blokken.
De vele maatregelen vanwege COVID-19 bemoeilijkten de begeleiding bij de implementatie. De meeste coaching verliep immers via telewerking en ook nieuwe klantencontacten opzetten kon enkel online. Toch zijn er grote stappen gezet op vlak van actieve verkoop en is er nu een gestructureerd samenwerkingsproces voor internationale business development en bijhorende R&D. In 2021 heeft dat alvast een aantal nieuwe klanten opgeleverd en realiseerde Hercorub een sterk bedrijfsresultaat.
Peritus BV
Ravennestlaan 6 – 2820 Bonheiden
E-mail: info@peritus.be
Telefoon: +32 (0)477 70 51 00
Ondernemingsnummer: BE0824.449.124
Volg ons